Här har vi samlat våra bästa LinkedIn-tips, då vi förstår att dagarna av att gå runt och dela ut sitt CV i butiker är förbi. Men hur ska man göra då? Vi vill slå ett slag för de sociala medierna, och särskilt LinkedIn.
Fördelarna med att använda LinkedIn är många! Dels för att huvudsyftet faktiskt är att nätverka och fokusera på det professionella, så det finns många möjligheter till att hitta en anställning. Dels är det en relativt ny plattform om vi jämför med Facebook och Instagram, så risken för att din framtida arbetsgivare hittar en tvivelaktig gammal festbild från 2012 är mycket mindre.
Men hur använder man egentligen LinkedIn på bästa sätt? Det går vi igenom stegvis nedan för att du ska bli ett StudentJob-certifierat LinkedIn-proffs!
PS. Det finns inget riktigt certifikat, men vi kan ju alltid låtsas.
Vad är LinkedIn?
För att verkligen lära dig navigera LinkedIn och alla dess funktioner, måste vi börja med att gå igenom med vad LinkedIn faktiskt är.
LinkedIn är en onlineplattform för arbetssökande och arbetsgivare att komma i kontakt. Du kan skapa en profil och uppdatera den som du skulle uppdatera ditt CV, alltså: bara professionellt relevanta uppdateringar, inga bilder på katten eller memes tack.
Du kan uppdatera din profil om att du söker jobb, dela andras inlägg, hitta intressanta evenemang och mässor och ta del av inspirerande artiklar från hela världen. Du kan skapa ett stort kontaktnät om du är ihärdig med att skicka kontaktförfrågningar! De flesta vill ha ett stort kontaktnät eftersom det innebär att inläggen når en större publik, och chanserna att din framtida arbetsgivare ser din profil ökar!
LinkedIn kan också användas av företag som annonserar ut nya tjänster, för att hålla dig uppdaterad kan du lägga till intressanta arbetsplatser i dina intressen och ha koll på inläggen de publicerar!
Hur fungerar LinkedIn?
Nu har vi lite bättre koll på vad LinkedIn är, och eftersom LinkedIn idag är den främsta sociala medie-plattformen för nätverkande för arbetssökande känns det väl dumt att inte ha en profil? Skapa en så snart du kan!
Se till att du inkluderar relevant erfarenhet, utbildning och eventuellt volontärarbete i din profil. Gör det till en vana att uppdatera din LinkedIn-profil med nya erfarenheter och kompetenser när du samlar på dig dem!
Bild på LinkedIn
Din LinkedIn-bild kan vara samma som du har på CV:t. Den ska vara professionell, utan störande bakgrund och visa upp ditt bästa, anställningsbara jag! Antingen i färg eller svartvitt där man ser hela ditt ansikte. Är du lite mer privat av dig? Gå till inställningar och ställ in att folk utanför ditt kontaktnät inte kan se din profilbild!
Sammanfattning på LinkedIn
Det här avsnittet ska sammanfatta din profil och vem du är, med målet att fånga rekryterares och arbetsgivares uppmärksamhet. Detta är en viktig del av din profil, så se till att inte hoppa över den!
En bra sammanfattning varierar såklart från person till person, och jargongen påverkas av vilken bransch du rör dig inom. Arbetar du till exempel med copywriting bör du ta mer kreativ frihet och visa upp dina skrivkompetenser redan här, är du säljare kanske din sammanfattning fokuserar mer på hur du arbetar med dina kunder. Försök hitta din egen ton och story att presentera!
Det finns dock vissa beståndsdelar som alla kan utgå från, och lite generella tips för din LinkedIn-sammanfattning:
- Ta vara på första meningen. Gå ut starkt med en mening som väcker intresse! Det kan vara en fråga eller fras som gör rekryteraren nyfiken och som ser till att hen fortsätter scrolla och läsa din profil.
- Ge en översikt om din bakgrund, dina relevanta kompetenser och ditt nuvarande jobb.
- Ha med en personlig touch som ger en bra bild av vem du är. Detta är din chans till ett bra första intryck!
- Skriv i jag-form.
- Gör det lättläst! Dela upp i stycken och använd inga ord som är väldigt nischade för en särskild bransch.
- Länka till andra medier om det är relevant, till exempel om du har ett digitalt portfolio, en blogg eller Youtube-kanal som du vill att rekryteraren ska se.
Vad får dig att sticka ut? Vad är dina viktigaste framgångar? Dina styrkor? Vad brinner du för? Vad är dina ambitioner? Försök att verkligen rannsaka dig själv när du skriver din sammanfattning. Vi fattar att jantelagen har varenda svensk i ett hårt grepp, “inte ska jag väl tro att jag är något", men det är dags att släppa det! Du har säkert hur många fantastiska färdigheter och kompetenser som helst, våga visa upp dem!
Resten av din profil bör du också ha fyllt i noggrant - här kommer riktlinjerna för hur många tecken du kan ha med i varje avsnitt:
Rubrik - 120
Sammanfattning - 2000
Ditt namn - 40 (använd ditt riktiga, fullständiga namn!)
Nuvarande tjänst - 100
Nuvarande arbetsbeskrivning - 2000
Företagsnamn - 100
Kompetenser - du kan lista max. 50 kompetenser
Intressen - du kan lista max. 100 intressen
Erfarenhet
Här listar du din relevanta arbetslivserfarenhet. Om du vill kan du beskriva dina arbetsuppgifter på företaget, vad ni arbetade med och om du uppnådde någonting särskilt under din tid där! Det fina med LinkedIn är ju att det är din personliga profil, så du kan välja helt själv hur du vill göra!
Tänk dock på att hålla det relativt kort och koncist, ingen orkar läsa en hel novell om ett sommarjobb du hade för 4 år sen.
Utbildning
I detta avsnitt skriver du om din utbildning och vad du har lärt dig! Vet du inte vad du ska skriva? Ofta kan du hitta en beskrivning av dina kurser eller program på skolans hemsida som talar om vad kunskapsmålen är och vad, på det viset kan du hitta lite inspiration till just detta avsnitt.
Kompetenser och intyg
Här kan du lista dina främsta kompetenser. Kanske är du en jäkel på sociala medier och bildredigering? Eller en duktig projektplanerare? Bra på att prata inför grupp? Put it on there! Här kan dina kontakter också intyga dina kompetenser, då kan rekryterarna se att du inte sitter och hittar på, utan att folk i ditt kontaktnät faktiskt håller med! Bra va?
Rekommendationer
Ännu ett avsnitt där ditt kontaktnät är till stor hjälp! Här kan du be en chef eller kollega skriva en rekommendation som kan hjälpa dig vidare i arbetslivet. Det är en kort text om hur du är som anställd och som beskriver dina egenskaper och kompetenser! Du kan också vara schysst och skriva en åt någon annan, det kommer också synas på din profil.
Bedrifter
I avsnittet om bedrifter kan du lägga upp publikationer, patent, kurser, projekt, utmärkelser och priser, provresultat och språk som är relevant för din LinkedIn-profil. Du kanske har gått en kurs i ledarskap, har ett intyg på att du bemästrat Google Analytics, eller har skrivit en riktigt vass C-uppsats. Vad som än känns bra och relevant för ditt professionella liv kan du slänga in här!
Intressen
För att hänga med i lediga tjänster som utannonseras kan du lägga till företag du tycker om som intressen. På det viset får du uppdateringar om inlägg de skriver och jobbannonser de lägger upp! Det är precis som att gilla en sida på Facebook.
Hur använder man LinkedIn?
Har du följt alla råd nu så har du en utförlig och snygg profil! Dags att börja använda den. Här kommer våra bästa LinkedIn-tips för hur du faktiskt använder denna fantastiska plattform:
- Nätverka! Gilla sidor och grupper som intresserar dig och följ personer du tycker är inspirerande. Du kan också skicka kontaktförfrågningar till personer som du känner eller som kanske arbetar i den bransch eller inom det företag du är intresserad av.
- Var aktiv! Se till att LinkedIn-skrollandet blir en del av din vardag. Gilla inlägg och artiklar, kommentera och dela. Ju mer aktiv du är, desto större är chansen att du fångar någons uppmärksamhet.
- Börja söka jobb! Arbetsgivare laddar ständigt upp jobbannonser på LinkedIn. Om tjänsterna känns rätt för dig är det bara att söka!
Att söka jobb med sociala medier
LinkedIn är inte den enda sociala medie-plattformen där du kan söka jobb. Facebook är en av de mest använda plattformarna och de allra flesta, både individer och företag, har en närvaro på Facebook. Precis som på LinkedIn kan du följa företagssidor för att hålla koll på när nya lediga tjänster utlyses.
Du kan också gå med i olika grupper för att hitta ditt nya jobb! Ofta finns det grupper med tusentals medlemmar som heter någonting i stil med “Lediga jobb i [stad]" eller “Lediga jobb inom [bransch]". Tillbringa lite tid med att utforska grupperna på Facebook så kan vi garantera att du hittar det du letar efter!
Innan du börjar ditt jobbsökande behöver du se till att din profil är städad och professionell.
Därför har vi skapat StudentJobs checklista “Städa upp din Facebooknärvaro 101":
- Ta bort bildtaggar som är opassande. Din nya chef behöver inte se semesterbilderna från Grabbarna Grus.
- Ändra dina sekretessinställningar så att åtminstone ditt namn, din profilbild och din om-sektion är synlig för personer du inte är vän med.
- Byt till en professionell profilbild, kanske den du har på ditt CV eller på LinkedIn?
- Rensa bland inlägg, kommentarsfält, bilder och gillade sidor för att dölja spår av opassande skämt eller sena kvällar som inte borde hamnat på internet från första början.
Nu är det bara att köra! Börja kommentera på inlägg, gå med i grupper och låt folk veta att du är på jakt efter ett jobb.
Hoppas du tyckt om våra LinkedIn-tips och våra råd om hur du kan använda sociala medier för att landa drömjobbet! Klicka dig vidare för att läsa fler karriärråd!
Registrera med StudentJob nu
Vill du hålla dig uppdaterad om de senaste jobben för studenter? Registrera dig gratis på StudentJob.