Har du blivit sjuk och behöver vara ifrån jobbet? Då kan du kontakta din arbetsgivare, närmaste chef eller HR för att sjukanmäla dig. Det är helt normalt att vara från jobbet när man är sjuk, delvis så är det bra för din egen hälsa att bara ta det lugnt och dels om du har en förkylning eller någon influensa som kan vara smittsam, så sparar också du på dina kollegors hälsa. Att tänka på är att när du har blivit sjuk får du en sjuklön på 80% av din lön från din arbetsgivare i upptill 14 dagar. Det görs även ett karensavdrag på 20% av sjuklönen. Tidigare fanns det istället karensdag, där du mister hela din dagslön på första dagen du sjukanmäler dig. För att det ska vara mer gynnsamt för alla, speciellt för alla som har oregelbundna arbetstider, används istället karensavdrag. I den här artikeln har vi samlat information om att vara sjuk från jobbet och vad du bör veta när du är sjuk under längre tid. Läs mer härnedan.
Hitta ditt drömjobb med StudentJob!
Registrera dig gratis på två minuter med StudentJob.
Sjukskriven med lön
Det är aldrig kul att vara sjuk och att vara sjukskriven från jobbet kan dessutom vara belastande för de flestas ekonomi. I Sverige har alla anställda rätt till en sjuklön från sin arbetsgivare från och med första dagen man anmäler sig sjuk och fram till den 14:e dagen. Om du blir sjuk under en längre tid, mer än 14 dagar och upptill 90 dagar kan du få ersättning från försäkringskassan med ca 80% av din lön och maximalt av en årslön som kallas för 10 prisbasbelopp. Beloppet bestäms av regeringen varje år, kolla in det aktuella basbeloppet.
Bild tagen från försäkringskassan, 2022.
Om du är arbetssökande och sjukskriven, så kan du ändå ha rätt till sjukpenning med 25%, 50%, 70% eller 100%. Det gäller då att du är inskriven på Arbetsförmedlingen. Har du tidigare haft en inkomst och är försäkrad i Sverige, kan du få en sjukpenningsgrundande inkomst.
Använd ersättningskollen för att se hur mycket du kan få när du är sjuk från jobbet.
Hur länge kan man vara sjukskriven?
Hur länge man kan vara sjukskriven beror på vad för sjukdom man har och hur allvarlig sjukdomen är. Om du är sjuk en längre tid mer än 90 dagar, då finns det några saker att tänka på.
Du har varit sjuk mer än 91 dagar - 180 dagar.
Då är det försäkringskassan som bedömer om du klarar av att jobba heltid eller deltid antingen med de arbetsuppgifter som du har haft tidigare eller om arbetsgivaren kan erbjuda dig en annan arbetsuppgift inom företag. Din arbetsgivare har även i uppgift att underlätta för dig när du återgår till jobbet. Om försäkringskassan beslutar att du kan jobba deltid, då skall arbetsgivaren erbjuda dig en deltidstjänst. Du kan få sjukpenning när försäkringskassan bedömer att du inte kan utföra några arbetsuppgifter alls.
Du har varit sjuk mer än 181 dagar - 365 dagar.
Försäkringskassan kommer att göra en bedömning om du kan återgå till arbete samt se över din arbetsförmåga. Anses du kunna utföra arbetet, ska arbetsgivaren se till att anpassa arbetssituationer, så att du enkelt kan återgå till jobbet - sakta men säkert. Även sjukpenningen upphör efter dag 180 om du bedöms ha arbetsförmåga.
Sjuk mer än 365 dagar
Försäkringskassan fortsätter att bedöma din arbetsförmåga, om du kan återgå till ditt vanliga arbete eller om du har en förmåga att arbeta med andra arbetsuppgifter. Rätten till sjukpenning kan då upphöra om du anses ha arbetsförmåga.
Hur sjukskriver man sig?
Du kan sjukskriva eller göra en sjukanmälan på försäkringskassan, förutsatt att du är eller har varit sjuk i mer än 14 dagar. När man sjukskriver sig behöver man oftast ett läkarintyg. Din arbetsgivare kan kräva ett läkarintyg från och med den 8:e dagen du är sjuk. För att få ett läkarintyg kan du boka tid hos närmaste vårdcentral eller där du är skriven. Det är viktigt att ha ett läkarintyg när du ska ansöka om sjukpenning på Försäkringskassan. Vill du sjukanmäla dig? Besök försäkringskassans hemsida.
Vad säger man när man ska sjukanmäla sig till jobbet?
Känner du dig sjuk och behöver vara ifrån jobbet, men vet inte vad du ska säga till chefen? Du kan vara lugn, chefer eller ordinarie arbetare har alla varit sjuk någon gång. Din chef eller HR kommer att förstå, så lyft bara på luren och berätta att du är sjuk och inte kan komma in idag. Din hälsa är viktig och kom ihåg att det är din rätt vara ifrån jobbet när du är sjuk. Du behöver inte lämna en anledning för din sjukdom om du känner dig obekväm och inte vill berätta. Om du är förkyld eller har influensa kan det vara bra att berätta chefen eller HR. Då har du även en bra anledning att stanna hemma, så du inte smittar dina kollegor. Det är först efter dag 8 som du kan behöva visa ett läkarintyg till din chef eller HR.
Vill du läsa mer om regler om att vara sjuk från jobbet?
Fördjupa dina kunskaper ännu mer och läs reglerna om att vara sjuk från jobbet. Läs lagen om sjuklön och dina rättigheter. Har du funderingar och undrar över något kan du alltid kontakta oss via mejl härnedan. Är du redo för att söka jobb och kickstarta din karriär, då är det bara och registrera dig. Vi finns här och hjälper dig hela vägen!
FAQs about
-
Vad är hög sjukfrånvaro?
-
När behövs läkarintyg till arbetsgivaren?
-
Hur många gånger får man vara sjuk på jobbet?
Det finns inget maxtak för sjukfrånvaro, men försäkringskassan har ett högriskskydd som man kan ansöka om där gränsen ligger på 10 sjuktillfällen under 12 månader eller en frånvaro fler än 28 dagar i följd.
När du är anställd och är sjuk i 7 dagar behöver du oftast ett läkarintyg för dag 8 för att ha rätt till sjuklön.
Det finns inget maxtak för hur många gånger du får vara sjuk som anställd, men du får endast sjuklön upp till 14 dagar. Efter det behöver du ansöka om sjukpenning hos försäkringskassan.