Sweco är ett ledande samhällsbyggföretag som funnits i 24 år. Konsultföretaget är etablerade i Sverige och runt om i Europa, med 17 500 anställda.
Vill du jobba med BIM och informationssamordning i bland annat bygg- och infraprojekt eller vill du hellre stötta beställare med kravställning? Hos oss finns det en stor variation på uppdrag och vi arbetar inom många spännande områden!
Vilka är vi och vad gör vi?
Vi ett härligt team i Luleå & Skellefteå och vi utgör tillsammans med våra kollegor landet över Digital Services som är en del utav Sweco. Vi är BIM-experter, digitaliseringsledare, data- och informationssamordnare, geodataexperter, FME-experter, systemutvecklare, IT-säkerhetsspecialister, IT projektledare och andra tekniska specialister och ledare. Vi arbetar med den senaste tekniken på marknaden och utvecklar tillsammans samhället mer hållbart och smartare. Vi hjälper bland annat våra kunder med deras digitala utveckling genom att ta fram strategier och arbetssätt för deras digitala projekthantering.
Digital Services är 1 utav Swecos 6 divisioner och Sweco finns på 50 platser i Sverige. Varje kontor har sin unika tillhörighet, med frukostar, aktiviteter, AW:s och andra roliga saker för att lära känna varandra bättre och för att ha roligt tillsammans på jobbet. Luleåkontoret ligger centralt placerat och vi är ca 300 kollegor som arbetar här från alla divisioner med olika kompetenser och erfarenheter.
Sweco är en flexibel arbetsplats och vi lägger stor vikt vid att våra medarbetare trivs hos oss. Som företag arbetar vi aktivt med hållbarhet, jämställdhet och mångfald. Det betyder bland annat att vi arbetar enligt FN:s hållbarhetsmål, att vi finns med på den gröna listan över jämställda börsbolag och att vi rekryterar kompetensbaserat.
Din framtida roll
Inom BIM jobbar vi ofta med samordning med projekt av varierande storlek inom bland annat infrastruktur eller bygg. Rollen är ofta att stötta en grupp kollegor med dokumentation, projektupplägg BIM, 3D-Samgranskning, kollisionskontroller, mängdning mm. Vanliga program är AutoCAD, Revit, Bluebeam och olika dokumenthanteringsprogram såsom Projectwise eller Sharepoint. I rollen så stöttar du också med kvalitetssäkring i projekten genom att tillämpa överenskomna arbetssätt och sträva efter ständig förbättring och effektivisering. Du stöttar med de digitala delarna av projektet och ser till att de som projekterar följer beställarens krav på hur de på bästa sätt ska arbeta digitalt. Du hjälper beställaren att sätta upp relevanta krav som gynnar organisationen och du hjälper projektledaren att samordna projekten. Du följer uppsatt tidsplan och ser till att den efterföljs och du planerar leveranser och strukturerar arbetet.
Som BIM- och informationssamordnare arbetar du antingen i Swecos egna projekteringsuppdrag eller i beställarorganisationer som expertstöd, du kan också arbeta med förvaltande organisationer med deras processer, information och handlingar. Vi arbetar allt från att definiera processer och systemstöd för projektstyrning till Informations- och BIM-samordning.
Exempel på roller:
Exempel på arbetsuppgifter:
Dina erfarenheter och kunskaper
Vi söker i första hand dig som dig innehaft någon roll som BIM-samordnare eller Informationssamordnare och som har förståelse vad det finns för verktyg och möjligheter. Vi tror att du har följande;
Det är meriterande, men inte ett krav, om du har;
Vem är du?
Som person behöver du kunna se både detaljer och helheten samt kunna planera, strukturera och effektivisera arbetet med hjälp av processer och IT verktyg. Du behöver också vara engagerad, kommunikativ och uppskatta att samarbeta med kollegor och kunder.
Ansökan
Vi går igenom ansökningarna löpande och tjänsten kan tillsättas före sista ansökningsdag. Vi återkopplar till samtliga sökande efter avslutad rekryteringsprocess.
24-03-2025
Ange nedan vart du önskar arbeta och glöm inte bort att ange din e-postadress!