Vill du tillhöra Sveriges starkaste kommunikationsavdelning inom snabbrörliga konsumentvaror och retail, som dagligen arbetar med spännande projekt och utmaningar inom bl a e-handel, hållbarhet, digitala lösningar, mat- och kundupplevelser och innovativa koncept?
Som Chef Företagskommunikation ansvarar du för utvecklingen av Coops företagskommunikation, vilken omfattar både intern och extern kommunikation. I rollen ansvarar du för att ta fram, genomföra och långsiktigt utveckla Coops samlade plan för företagskommunikation.
Du säkerställer att Coops strategi för företagskommunikation bidrar till att uppfylla företagets affärs- och kommunikationsmål. Dessutom ska du bidra till utveckling av den lojalitetsbyggande och varumärkesstärkande medlemskommunikationen samt tydliggöra Coops samhällsansvar.
Huvudsakliga ansvarsområden:
Ansvara för utvecklingen av Coops företagskommunikation, både vad gäller innehåll, kanaler och sättet på vilket budskapen når ut.
Arbeta med både intern och extern kommunikation (exklusive press- och medierelationer), inklusive stöd till och samarbete med företagsledning, affärsområden, ledare, föreningar och KF.
Tillsammans med övriga funktioner inom kommunikationsavdelningen arbeta för att införa ett processdrivet, redaktionsliknande arbetssätt för att utveckla och effektivisera Coops företagskommunikation och höja kvaliteten i kommunikationsinsatserna.
Ansvara för att implementera en kommunikationspolicy och -strategi för Coop, tillsammans med Kommunikationschef och övriga inom kommunikationsavdelningen.
Ansvara för att övergripande leda arbetet med Coops intern- och extern kommunikationsplan, med viktiga strategiska huvudbudskap för Coop.
Driva och samordna användandet och utvecklingen av egna kanaler, interna och externa.
Kommunikationsstöd till Coops företagsledning, nära samarbete med VD för Coop Sverige.
Ansvara för att utveckla arbetssätt samt att medarbetare utvecklas på lång och kort sikt.
Att stödja intern såväl som extern kriskommunikation.
Att stödja verksamheten i övergripande förändringskommunikation.
I samarbete med Föreningarna ansvara för att intranätets system utvecklas och möter användarnas behov och att innehåll kontinuerligt utvecklas.
Bidra till att i samverkan med övriga avdelningen utveckla och stärka Coops företagskultur och värdegrund genom ett kommunikativt perspektiv (employer branding).
Personal- och budgetansvar.
Rollen som Chef Företagskommunikation rapporterar till Kommunikationschefen och ingår i kommunikationsavdelningens ledningsgrupp.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.
24-03-2025
Ange nedan vart du önskar arbeta och glöm inte bort att ange din e-postadress!