Inaktiv platsannons

Kundservicespecialist vid Scania Finans i Lindvreten i Stockholm

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar, 8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.

Om tjänsten

Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.

Scania Finans AB erbjuder finansiering och försäkringstjänster till Scanias kunder i Norden och Baltikum via sju filialer. Finansiering och försäkring är viktiga tjänster som paketeras ihop med fordonsaffären för att kunna erbjuda kunden en helhetslösning. Med en kundfinansieringsportfölj om ca 15 miljarder SEK är Scania Finans AB ett av de största finansbolagen inom Scania Financial Services. Företaget har ca 100 medarbetare, varav 14 personer tillhör den svenska filialen och ansvarar för försäljning och kundservice i Sverige.

Arbetsbeskrivning

Som Kundservicespecialist på Scania Finans ingår du i en grupp på 5 personer, som huvudsakligen arbetar med kundservicerelaterade uppgifter i enlighet med Scanias gemensamma värdegrund, principer, processer och standards. Du hanterar finansieringsavtal, kund- och återförsäljarkontakter, frågor och andra ärenden på ett sätt som säkerställer hög kvalitet och kundnöjdhet. Du bidrar även aktivt till ständiga förbättringar inom den lokala verksamheten och ditt ansvarsområde.

Huvudsakliga ansvarsområden

  • Säkerställa noggrann hantering av betalflöden.
  • Noggrant hantera dokument och kontroll av finansieringsavtal
  • Hantera kontakter mellan kunder, återförsäljare och övriga kontakter inom organisationen avseende finansieringsavtal etc samt frågor och andra ärenden
  • Proaktivt samarbeta med återförsäljare för att på ett effektivt sätt lösa uppgifter
  • Uppdatera och bidra till utveckling av CRM och andra nödvändiga system för att förbättra effektivitet och kvalitet samt minska manuell hantering genom automatisering
  • Säkerställa noggrann registrering och arkivering av kunduppgifter, dokumentation etc
  • Utföra affärsstödsuppgifter såsom att bidra till merförsäljning, förbereda kreditärenden och svara på frågor från kunder och återförsäljare om affärer samt hantering i leasingsystem.
  • Upprätthålla normalsituation i arbetet, identifiera och jobba bort avvikelser samt utbilda kollegor och återförsäljare för att minska avvikelser och slöseri

Din profil

Vi söker en kundorienterad, samarbetsinriktad, noggrann och ansvarstagande person med arbetslivserfarenhet från liknande tjänst. Erfarenhet av ekonomiarbete, kredit/bokslutsanalys samt att ha jobbat inom sälj eller säljstöd ser vi som betydelsefullt. Vidare ser vi erfarenheter av effektiviseringar och förbättringsarbete samt administrativt arbete inom bank eller finansbolag som meriterande. Rollen innebär frekvent intern och extern kommunikation, varför vi även ställer höga krav på artig, tydlig och situationsanpassad kommunikation både i tal och skrift. System vi arbetar i är främst Officepaketet (word, excel) samt Banqsoft (Preview, Coreview, Review).

Som person bör du vara samarbetsorienterad, strukturerad, hänsynstagande och analytisk. 

Det är viktigt för oss att du som kandidat respekterar Scanias kärnvärden som exempelvis kunden först, respekt för individen och kvalitet samt att du är en lagspelare som ser det bästa för oss som grupp.

Ytterligare information

Välkommen att kontakta Björn Åberg, Customer Operation Manager, +46855383615.

Publicerad den

26-03-2025

Extra information

Status
Stängd
Ort
Stockholm
Typ av kontrakt
Heltidsjobb (förstajobb)
Typ av jobb
Kontor / Administration , Civilingenjör / Arkitekt, IT
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej